Vis det fulde website

MediaWatch

De 20 største fodboldklubber i Europa skovler flere milliarder ind på tv-rettigheder

Indtægter fra broadcast-rettigheder fylder en stadig større del af de største europæiske fodboldklubbers økonomi, viser rapport fra Deloitte.

Den spanske klub FC Barcelona sad ifølge Deloittes rapport på tronen blandt europæiske klubber i 2018/19, hvis man måler på omsætning. | Foto: Sergio Perez/Reuters/Ritzau Scanpix

De 20 europæiske fodboldklubber, der har den største omsætning, kunne i 2018/19 glæde sig over, at de hentede flere penge til klubkasserne gennem broadcast-aftaler med særligt tv-selskaber. Det vurderer  Deloitte i en rapport om de 20 største europæiske fodboldklubbers økonomi.

Ifølge rapporten omsatte de 20 klubber i sæsonen 2018/19 for i alt 4,1 mia. euro, svarende til 30,7 mia. kr., i broadcast-rettigheder. Det er 16 pct. mere end året før og dermed placerer medierettighederne sig for tredje år i træk som den største indtægtskilde for de 20 klubber, som indgår i Deloitte-rapporten.

Den årlige opgørelse viser samtidig, at medieindtægterne er steget med 11 pct. i gennemsnit om året de seneste fem år. Det er en højere stigningstakst end de øvrige kommercielle indtægter, der ifølge Deloittes tal er steget med gennemsnitligt 8 pct. og er den næststørste indtægtskilde for de 20 klubber.

Ifølge Deloitte fylder medieindtægterne mindst i de allerstørste klubbers økonomi. For de fem største klubber målt på omsætning i analysen kom hver tredje omsætningskrone i 2018/19 fra medierettighederne, mens det for de fem nederste klubber på listen, altså pladserne 16-20, var 65 pct. af omsætningen, der blev hentet fra dén kant.

Spanske FC Barcelona, som ifølge Deloittes rapport var klubben med den højeste omsætning i 2018/19, havde broadcastindtægter for 298 mio. euro, svarende til godt 2,2 mia. kr. Klubbens samlede omsætning opgøres til omkring 6,3 mia. kr.

 

Mere fra MediaWatch

Job

Se flere jobs