Vis det fulde website

MediaWatch

Facebook registrerer danske børns interesse for gambling

Det er "fuldstændig rablende galt", at Facebook registrerer, at børn under 18 år er interesserede i gambling, mener centerleder på Center for Ludomani.

Foto: DENIS CHARLET/AFP / AFP

Facebook har registreret 36.000 danske børn som interesserede i gambling, og det vækker forargelse, da man ikke må målrette pengespilsreklamer til børn under 18 år.

Det skriver DR.

Ifølge Michael Bay Jørsel, der er centerleder på Center for Ludomani, er det "fuldstændig rablende galt", at Facebook registrerer, at børn er interesserede i pengespil.

"Hvad fanden skal Facebook bruge de her data på børn helt ned til 13 år til? Hvis de var et ansvarligt selskab, så ville de jo sætte en grænse på 18 år," siger Michael Bay Jørsel til DR.

Lektor i persondataret Ayo Næsborg Andersen peger også på, at Facebook kun skal registrere data, der er "need to have" og ikke "nice to have."

Hos Facebook lyder meldingen, at man lever op til GDPR-reglerne, og at man ikke tillader reklamer for pengespil eller alkohol til børn.

"Vi har de her to annonceinteresser, med den gode grund at der skal være mulighed for at køre annoncer for det modsatte. Altså for eksempel en annonce der underviser unge i ikke at drikke for meget hver weekend," siger Peter Münster, kommunikationschef for Facebook i Norden, til DR.

Udspil til digital skat skal drøftes i næste uge

Kviklånsfirmaer kan målrette annoncer til onlinespillere på Facebook 

Mere fra MediaWatch

Job

Se flere jobs