Vis det fulde website

MediaWatch

Digitale reklamer narrer nemt forbrugerne

Selvom digitale medier overholder loven, er reklamerne for onlinereklamer så uklare, at det er nemt at narre forbrugerne ifølge forskere.

Foto: Dado Ruvic/REUTERS/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudmanden har gennem længere tid haft fokus på at sikre tydelig deklaration, når der er tale om digitale annoncer på både digitale- og sociale medier. Men som retningslinjerne i dag er skruet sammen, er reglerne for skjult reklame så uklare, at de er nemme at omgå. Det fortæller forskere til Politiken.

Konkret er kritikken rettet mod de såkaldte linkbuilding-artikler, der fungerer ved, at en virksomhed betaler sig til en artikel på et netmedie, der linker til den pågældende virksomhedshjemmeside. Men selvom de er markeret som reklame, kan det gøres på en måde, så forbrugerne ikke opdager det, vurderer professor MSO Jan Trzakowski fra CBS, som forsker i markedsføringsret.

Han får opbakning fra bl.a. adjunkt Kirsten Sparre, som forsker i reklameartikler på Aarhus Universitet og DMJX. Ifølge hendes forskning, har læsere svært ved at afkode, når de udsættes for reklame, og hun opfordrer til, at der bliver vedtaget klarere retningslinjer på den baggrund.

I en kommentar fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen lyder det, at myndigheden "naturligvis" vil korrigere sine anbefalinger, hvis der er forskning, der viser, at reklamemarkering bør placeres bestemte steder, skriver Politiken.

Mediedirektør reklamerede for egne forretninger uden annoncemarkering

Forbrugerombudsmand går ind i sager om skjult reklame

Medie: Netmedier bryder markedsføringsloven  

Mere fra MediaWatch

Job

Se flere jobs